maandag 24 maart 2008

3 Meter zenden in 1980.

Zo rond de herfst van 1979 luisterden we naar de FM radio (Hilversum Drie en dat soort muziek). Mogelijk dat we toen per ongeluk tussen de 100 en 104 MHz eens een keer terecht kwamen, maar we hoorden toen mensen met elkaar babbelen, sommigen brommend en in de ruis, anderen daarentegen scherp en zelfs in stereo.
We liepen wel eens richting het winkelcentrum en langs een elektronicazaak. Daar zagen we een printplaat liggen van een zgn Stentor FM-zender. Met een hoop vallen en opstaan (Ik geloof dat ik er diverse naar de knoppen heb geholpen) werden we behendig in elektronika en zenden. In eerste instantie legde ik de hele buurt plat, maar geleidelijk aan werd het beter en in januari 1980 reisde ik zelfs naar Wormerveer om aldaar een stereo-coder te kopen. Inmiddels hadden we vele mensen leren kennen en ik kwam zelfs twee oude schoolgenoten weer tegen: de een zat op de FM, de ander stuurde TV-signalen naar de versterker op de hoogste flat van de stad om zo illegaal (veelal na 00.00 uur) programma's uit te zenden. Toen stonden de grote schotels nog open nadat NL 1 en 2 ophielden en het behoefde geen groot vermogen om een signaal uit te richten op zo'n schotel en dit gratis doorversterkt te krijgen via de kabel-TV. Vele lokale winkeliers adverteerden zo onder het motto 'kom gerust eens langs'. Met de opkomst van de 27 Mc verdween de 3-meter.
Op de foto's een indruk van hoe we dat deden. Een simpel microfoontje, een draadje, zender, mengpaneel, accu etc. Dat zwaailicht heb ik trouwens in 1979 gekregen voor mijn verjaardag onder het mom van voor een disco. Mijn moeder wist zo'n ding bij de locale importeur te kopen. Ik heb de zenders, trafo en zelfs het zwaailicht nog en zal die op den duur nog eens op de foto vastleggen.

Zo begon het. Simpel en altijd lachen!

Nu een wat duurdere microfoon en ook een 'toren' voor mijn apparatuur. Dit is rond de Kerst van 1979.

Hier nog het FM-draadje dat in de zolder hing, maar inmiddels stond de zendmast al in een parasolstandaard op de dakkapel. Daardoor kon ik tegelijkertijd zenden en ontvangen: zogenaamde 'nul seconden na de break' !!

Geen opmerkingen: