zaterdag 22 maart 2008

MUZIEK en de FIJNE TIJD 1978

MUZIEK en de FIJNE TIJD 1978.

De laatste paar maanden van het jaar waren meestal koud, guur en donker en we luisterden toen veel naar de radio, hielden hitparades bij en staken af en toe wat vuurwerk af (vuurwerk, bewaard van vorig jaar). We bereidden ons voor op St. Maarten, St. Nicolaas, de Kerstvakantie, Kerstmis en uiteindelijk de JAARWISSELING.
Een paar muzieknoten of akkoorden brengen me vaak onmiddelijk terug naar deze gezellige tijd. Ik zal met name de ongebruikelijke nummers aanhalen op dit blog. Ik begin met de ijskoude jaarwisseling van 1978 op 1979. Het nummer 'The Island' van Neil Merrywheather (inderdaad met een extra 'h' na de 'w') was steunplaat van Frits Spits' AVONDSPITS. Het nummer is nooit een hit geworden, maar Omnivoor was zeer onder de indruk van het nummer van deze Canadees. Ik heb er een single van weten te bemachtigen destijds en deze week heb ik er (bijna 30 jaar later) een vinyl-rip van gemaakt.









Voor een bezoek aan het hart van de jaarwisseling van 1978 op 1979 klikt men op:

NEIL



CATAPULT - SCHOOLGIRL
Het liedje 'Schoolgirl' van Catapult werd in het hart van de jaarwisseling 1978/1979 gedraaid. Verdraaid moeilijk te vinden op het web. Ik heb het singletje in mijn bezit. De schoolgirl op de sleeve is trouwens best appetijtelijk. 'Schoolgirl' was een 'tip' op 23 december 1978. 'Teeny bopper band' speelde rond de jaarwisseling van 1974/1975, maar is te 'vrolijk' om er Oud/Nieuw herinneringen aan te hebben. 'Here we go' werd een klassieker in de laatste maanden van 1976 en brengt betere herinneringen teweeg.
'Schoolgirl' is ook om een andere reden van toepassing omdat ik toen (zesde klas VWO) een oogje op een schoolgirl had, maar ik durfde het nooit te zeggen (met m'n puistenkop). Scheid Zakkerig dat ik altijd was naar de andere sexe toe is het in weze een wonder, dat ik getrouwd ben met kinderen.

De tekst van dit lied komt zwaar overeen met mijn 'lijden' toen:
''...and who didn't show up at my birthday party?? Schoolgirl.....cool girl....''
Een van de beste Catapult's, die ook als Monotones en uiteraard Wubbewen Wobbie wat hitjes hadden.
Ga andermaal terug naar het hart van de jaarwisseling van 1978 op 1979 met dit zeer goede nummer en klik op

MEISJE

Who's that girl standing down the gate?
Big blue eyes,
make me come too late?
Schoolgirl, schoolgirl.
Who's that girl in her tight blue jeans?
Making me crazy,
filling my dreams.
Schoolgirl, schoolgirl.

Will she ever know my name,
Will I ever lose that pain.
Schoolgirl's in my brain.

No, who's sitting so far from me and
who didn't show up at my birthday party?
Schoolgirl, schoolgirl...
...and who did I protect,
when the teacher said,
that she was filthy and
she was bad?
Schoolgirl, cool girl.

Will she ever know my name,
will I ever lose that pain.
Schoolgirl's in my brain.

Will I always be that weak,
will I ever kiss her cheek?
Schoolgirl can't you see?

Someday, I will call her at home,
hear her voice on the phone,
again and again....

...and who was looking in the wrong direction,
when he had a homerun to impress her?
Schoolgirl, schoolgirl.

Will she ever know my name,
will I ever lose that pain?
Schoolgirl's in my brain.

Schoolgirl, I'm talking about schoolgirl,
Oh, schoolgirl, my schoolgirl...


Tight blue jeans? Me neus: dat is leer!!

WATERSHIP DOWN (Waterschaps Heuvel)
Winter 1978 op 1979: guur, koud en in de bioscoop draaide Watership Down aka Waterschapsheuvel. De strijd van konijnen for survival. Notably het nummer 'Bright eyes' van Art Garfunkel (Mike Batt) werd een monsterhit in het voorjaar van 1979, maar het origineel werd door de AVRO op 1ste Kerstdag uitgezonden (1978). Dit origineel behoort wat mij betreft tot de top tien tearjerkers allertijden!!! Ik heb het origineel altijd beter gevonden dan de aangepaste hit van mei 1979. Nu dan eindelijk CD kwaliteit!! De LP heb ik in mijn bezit, maar hoef ik niet te rippen, dankzij


The GREAT FRITH !!!

Het topnummer Bright Eyes op het doek toont Fiver (Vijfje), die visioenen heeft en zojuist te horen heeft gekregen dat zijn broer is afgeschoten, maar dan een visioen ziet van de RABBIT OF DEATH (aka de vertegenwoordiger van FRITH, the Lord), het visioen volgt en uiteindelijk zijn broer zwaargewond vindt en en en.....snikaaisnik...de rest is history: zijn broer redt het!!!
Van slechts een film heb ik het filmboek en dat is dus Waterschapsheuvel. Er lagen in de plaatselijke boeken-kiosk slechts TWEE exemplaren: dik, iets van 200 pagina's , glad papier, met een bijna frame voor frame verslag van de film ongeveer in A5 formaat. Het ene exemplaar kocht ik (een gulden of 20 geloof ik), het andere werd door de broer van mijn goede jeugdvriend aangeschaft. Dit boek heb ik nog steeds in superminte staat. Het was ook een van de weinige films, die ik twee keer in de bioscoop heb gezien. de andere twee waren ''Alien'' en ''Halloween''

Zie hier een breakdown van de Original Soundtrack van Watership Down.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik zit dat nummer van " the Island" te luisteren maar er gaan geen bellen rinkelen hoor!!!!!