zaterdag 22 maart 2008

Opname Apparatuur


Opname Apparatuur

De apparatuur waarmee ik destijds al mijn muziek van de radio opnam, was bijna altijd van het ijzersterke merk PIONEER. Alleen de quartz-gestuurde draaitafel was van SONY en het/een cassettedek vaak van JVC of Pioneer.
Op dit plaatje ziet U een impressie van begin jaren 80. De tuner is een Pioneer TX608, een ijzersterke tuner met destijds een van de gevoeligste ontvangsten (ik geloof iets van 0.6 microVolt). Een coax-kabel ging boven de dakkapel langs onder de dakpannen door naar een fm-antenne, die ik aan een kleine mast had verbonden. de mast stond stabiel in een.....parasol-standaard (op de dakkapel en uit het zicht, want ik gebruikte dezelfde antenne om te zenden op de 3-meter FM). Deze apparatuur heb ik trouwens nog steeds, maar wel ergens op zolder.
Ik begon met opnemen ergens in het begin van 1975: makkelijk met een mono cassette recorder van Philips en een microfoontje voor de speaker van de transistorradio of de televisie. Hier hoop ik op den duur nog wat van te plaatsen. Pas later (maar nog steeds met een microfoontje) begon het wat te verbeteren qua kwaliteit. Pas in de Zomer van 1978 kocht ik mijn eerste stereoapparatuur. In de loop van de jaren verbeterde de opnamekwaliteit zich, maar de tuner heb ik tot eind jaren 90 gebruikt.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ha, geluids-apparatuur, langs winkels gaan en folders vragen. Thuis wekenlang apparaten vergelijken en eens zuinig naar het spaarvarken kijken, nog een paar weekjes krantenlopen.....
Ik had ook een Pioneer tuner, een iets goedkoper model als die 608, met een opgegeven gevoeligheid van 0,8 µV, haha, ik merkte het alleen amper. Leerde later dat het nogal uitmaakte welke meetnorm er gehanteerd werd, DIN of iets anders, uiteindelijk bleek de gevoeligheid eerder rond de 2 µV te zijn, dat was balen :-).

Gezellig blog! Zal je doorlinken vanaf m'n website.

groetjes,

Marty